Politieberichten

Betere dienstverlening en begeleiding bezoekers op Politie.nl

- 27 december 2024 10:15

Politie.nl trok ook dit jaar veel publiek. De website van de politie noteerde 25,6 miljoen bezoekers, die ruim 730.000 reacties in de vorm van aangiften, meldingen, tips, klachten of complimenten achterlieten. Chatbot Wout, wiens intelligentie een stuk is verbeterd, kreeg ook meer werk te verstouwen.



Het aantal bezoekers was weliswaar 5,6 procent lager dan in 2023. ‘Maar in dat jaar kende Politie.nl met 27 miljoen een enorme piek door grote bezoekersaantallen aan de pagina checkjehack’, zegt Kevin Conemans, programmamanager voor het programma Digitaal Politie Contact. ‘Je kunt wel zeggen dat de cijfers zich stabiliseren. We zien dat de burger het digitale contact met de politie blijft zoeken. Ook dit jaar werd de pagina checkjehack goed bezocht. Het is een vaste vorm van dienstverlening geworden.’

Zeven op de tien bezoekers kwamen via hun smartphone op de site terecht; 18 procent gebruikte een desktop, 10 procent een tablet. ‘Gezocht & vermist’ was met 15,7 miljoen bezoeken de meest geraadpleegde subpagina van Politie.nl. ‘Internetoplichting’ trok 175.000 geïnteresseerden en was daarmee het meest bezochte onderwerp. De meest gezochte term was ‘wijkagent’.

Van 1 januari tot 1 december van dit jaar werden via Politie.nl 409.314 aangiften gedaan, daarvan gingen er 75.150 over fietsdiefstal. In 57.000 aangiften werd melding gemaakt van het verlaten van de plaats van een ongeval. Van fraude met online handel werd 54.000 keer aangifte gedaan.

Op 1 oktober is onder leiding van product owner Caspar Doïng de Dynamische Keuzehulp gelanceerd op Politie.nl. Deze nieuwe oplossing van de politie om bezoekers naar de juiste klantreis op de website te leiden, had ruim 272.000 interventies van de politie tot gevolg. ‘Voorheen moest de burger op Politie.nl zelf zoeken waar hij aangifte of melding kon doen’, vertelt Kevin. ‘Met de Dynamische Keuzehulp begeleiden we de burger door het stellen van voorgeprogrammeerde vragen. Dat resulteert in een veel betekenisvollere intake. We krijgen hier al positieve feedback op. De burger ervaart dit als prettig.’

Chatbot Wout

De keuzehulp maakt gebruik van de intelligentie van Chatbot Wout, maar kan niet gezien worden als hetzelfde product. Chatbot Wout, de virtuele agent die meldingen kan aannemen, is de afgelopen tijd ‘gegroeid’, stelt Kevin. ‘Wout wordt meer gebruikt. Je ziet ook dat de chatbot meer kennis krijgt, thema’s herkent en betere antwoorden geeft. We voegen steeds meer onderwerpen toe waarover met Wout kan worden gesproken.’

Het aantal chats met de digitale agent groeide naar 439.041, een stijging van 9,23 procent ten opzichte van 2023. In die gevallen waar het onderwerp te complex was of Wout nog niet de juiste kennis bezat, namen collega’s op het Regionaal Service Centrum (RSC) de ‘chat’ over, maar dat aantal bleef volgens Kevin stabiel. De meest voorkomende melding aan Wout ging over overlast van buren.  

Aangifte voor bedrijven

‘Binnen het programma werken we ook aan de harmonisatie van de RSC’s’, zegt Kevin. Ze zitten op tien plekken in het land, maar werken nog niet allemaal hetzelfde door regionale verschillen.  Verder hebben we zaken verbeterd aan de techniek van Politie.nl, wat maakt dat we sneller kunnen doorontwikkelen.’ Voortgang is er ook op de ‘mijn omgeving’ voor bedrijven op Politie.nl. ‘Als bedrijven een melding of aangifte willen doen, dan kunnen ze dat straks doen door in te loggen op hun eigen omgeving op de site. Die omgeving gaan we volgend jaar verder uitbouwen.’

Verder kunnen bedrijven volgend jaar digitaal aangifte doen van ransomware. ‘We gebruiken deze vorm van criminaliteit als pilot omdat het aangifte doen heel complex is. Je hebt specifieke data nodig om ransomware te bestrijden, zoals bitcoin-accounts of IP-adressen. Als deze testen achter de rug zijn, verwachten we dat we vrij snel andere soorten aangiftes voor bedrijven kunnen toevoegen. Dat doen we ook met een soort dynamische keuzehulp.’ 

DDoS-aanvallen

Politie.nl viel dit jaar enkele keren voor korte tijd uit. ‘In 2023 hadden we 100 procent uptime, de site was 365 dagen lang 24/7 bereikbaar’, legt Kevin uit. Dit jaar haalden we een iets lager percentage. Dat kwam onder andere omdat we meer en grotere DDoS-aanvallen te verduren hadden. Het had ook te maken met de verbeteringen die we constant doorvoeren. Met het testen daarvan kunnen dingen wel eens misgaan. Het is een continu proces om de security te blijven verbeteren.’    

Bron: politie.nl


Politieberichten

Klaar voor feestelijke jaarwisseling; zorgen om jaarlijks terugkerend geweld

De politie hoopt op een feestelijke en gezellige jaarwisseling in Nederland. In aanloop naar de Nieuwjaarsnacht heeft de politie daarom vol ingezet op samenwerking met gemeenten, handhaving, organisatoren van evenementen en verbinding met sleutelfiguren in wijken met een verhoogd risico op ongeregeldheden.

27 december 2024 16:00 LEES MEER

Meer berichten

Bron: politie.nl