Politieberichten

Nieuwe uitvoeringsregeling klachten gedragingen politiemedewerkers

- 11 december 2024 14:56

De politie wil zo professioneel mogelijk werken: zorgvuldig, onpartijdig, betrouwbaar en behoorlijk. Dat lukt niet altijd. Burgers hebben daarom de mogelijkheid een klacht in te dienen over gedragingen van politiemedewerkers. De wijze waarop deze klachten moeten worden behandeld, is vastgelegd in een Uitvoeringsregeling klachten. Deze regeling is herzien en de nieuwe versie treedt in werking op 1 januari 2025.



In de Uitvoeringsregeling wordt het klachtproces beschreven. Hoe behandelen we de klacht? Wat is de positie van de klager, de betrokken medewerker en diens leidinggevende? Wat is de taak van de klachtbehandelaar, klachtencoördinator, klachtencommissie, burgemeester en hoofdofficier, politiechef en het sectorhoofd? Welke stappen moet de klachtbehandelaar zetten om de doelen van klachtbehandeling te bereiken: het herstel van het vertrouwen van de burger, het leren van klachten en het verbeteren van het draagvlak voor de politie. Deze Uitvoeringsregeling bevordert een landelijk uniforme klachtbehandeling.

Waarom een nieuwe Uitvoeringsregeling?

Bij het ontstaan van de nationale politie in 2013 heeft de korpschef één landelijke Uitvoeringsregeling klachtbehandeling politie vastgesteld. Ruim tien jaar na de invoering was de behoefte om de Uitvoeringsregeling te herzien groot. Deels had dat te maken met een gewenste verduidelijking op onderdelen die in de praktijk verschillend toegepast werden, deels met (maatschappelijke) ontwikkelingen die een nadere uitwerking vereisten, zoals burgers met onbegrepen gedrag en waarborgen voor de privacy van medewerkers. Daarnaast was er onvoldoende landelijke uniformiteit in de feitelijke klachtbehandeling. Daar vroeg ook de Inspectie van Justitie en Veiligheid aandacht voor. Voor die uniformiteit is een gedegen en door iedereen gedragen Uitvoeringsregeling essentieel.

Wat is er veranderd?

Ten opzichte van de Uitvoeringsregeling 2018 zijn enkele wijzigingen aangebracht, zoals:

  • positie medewerker beter vastgelegd;
  • positie leidinggevende (teamchef als sectorhoofd) beter vastgelegd;
  • positie klager beter vastgelegd;
  • Verder is geïnvesteerd in de leesbaarheid en opbouw van de regeling

In de nieuwe uitvoeringsregeling is onder meer expliciet vermeld dat: 

  • de regeling niet alleen gaat over politieambtenaren maar over iedereen die werkzaamheden namens de politie verricht;
  • de afsluiting van de eerste fase door middel van een brief van het sectorhoofd of directeur plaatsvindt . In de eerste fase mag geen oordeel gegeven worden over de klacht omdat dit is voorbehouden aan de politiechef in de tweede fase.

Bron: politie.nl


Politieberichten

Getuigen van beroving in Zoetermeer gezocht

Op maandagochtend 9 december heeft er rond 1:15uur een beroving plaatsgevonden op de loopbrug tussen de Griekenlandlaan en Leidsewallenpad in Zoetermeer. Daarbij raakt het slachtoffer gewond.

11 december 2024 16:33 LEES MEER

Meer berichten

Bron: politie.nl